lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Dagarna rullar på,..

Kategori: Träning

,
,..och jag använder dem till att undersöka vad som fungerar, eller inte fungerar. Under mitt sista besök hos naprapaten avrådde han mig ganska bestämt att undvika styrketräning helt en period och om jag absolut var tvungen att träna, stå på en crosstrainer. Jag tycker det är ett jäkla tjat om dessa crosstrainers och ju längre det pågår desto mindre blir min lust att överhuvudtaget prova. Innan jag hann hejda min tjurskallighet hade jag slängt ur mig att det inte skulle ge mig någonting alls, vilket han kontrade med orden att "just nu kommer ingenting ge dig någonting alls. Du befinner dig inte ens på plus minus noll, utan på minus"
.
Den exakta innebörden av de orden valde jag att inte förstå. Jag måste få prova mig fram, sakta men säkert. Även om det innebär att jag påfrestar någonting som skulle behöva få vara ifred för att kunna läka så behöver jag det. Hur ska jag annars kunna veta när jag kan börja igen? 
.
Och en del saker har faktiskt fungerat. Jag har kunnat köra dubbelsidigt i både rodd och lats, om än med rätt ordentligt sänkta vikter. Jag har kunnat köra axelpressar och hantellyft på en acceptabel vikt, men där bara med en sida i taget. Så fort jag försökte med båda samtidigt sa huvudet ifrån. Det känns som att flödet stoppas och jag måste släppa direkt.
I förrgår gjorde jag ett benpass och provade att köra knäböj. Jag var ganska nervös, för andra övningar jag hade provat för ben utom benspark och legcurl fungerade inte någon av dem. (Benpress, utfall, sissy squat) Men sedan dess hade ännu en vecka passerat och jag kände att det var dags att försöka. Det gick faktiskt. Jag vågade mig inte på mer än 50kg och jag satt i bottenläget och funderade över om det skulle göra ont eller inte så länge att jag höll på att glömma bort att resa mig upp igen. Men det gick. Det kändes lite obehagligt, men jag gjorde nog i alla fall ingenting värre. Därefter körde jag raka marklyft på samma vikt och det kändes faktiskt helt okej. Jag ville höja direkt, men hejdade min ivrighet i mitt löfte till mig själv att vänta.
.
Idag vill jag prova köra bröst. Det är det som fungerat allra sämst. Jag har inte kunnat köra bänkpress på snart tre veckor nu och i princip inga bröstövningar alls sedan dess. Så jag måste lyckas med någonting idag. Jag bara måste. Och går det helt åt skogen så har jag en behandlingstid inbokad imorgon. Det gäller att planera väl..
.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: