lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Ett initiativ,..

Kategori: Allmänt

,
,..som efter en stunds eftertanke kanske fick lika mycket negativa effekter som positiva. En vanlig tjejkropp. Ett försök att visa att en kropp som dallrar lite här och hänger lite där är normal. Men bara genom valet av ord så har idéen tappat hela syftet.
.
Att placera personer, beteenden och personligheter i fack är någonting vi människor är alltför bra på redan. Det vi är vana och bekväma i, det är normalt och vanligt. Men vi glömmer resten, som måste bli dess motsats. Vanlig. Motsatsen skulle bli ovanlig. Och det som inte är normalt, blir ju oundvikligt onormaltavvikande.  
.
Tjejen som startade det hela menar att hon tröttnat på alla bilder som visar hur en kvinna "ska se ut" och gör alltså uppror genom att offentliggöra en video på sin egen kropp som hon förmodligen inte tycker passar in i ramen. Men med definitionen att det hon har är en vanlig kropp. Med sig på vägen får hon över 10 000 "likes" och massor med tjejer som gör samma sak. Jag tittade på en enda av alla dessa filmer och den tjejen var slapp i kroppen och en anaing överviktig. Hon förklarade det hela med att "så här ser kroppen ut när man har fött två barn". Är inte detta riktlinjer? Ger inte detta också förmaningar om hur en kvinna ska se ut
.
I kommentarfältet under hennes video hade någon skrivit att "vad härligt med ett sunt och hälsosamt ideal!". Men kom igen? När blev det sunt att behålla gravidkilon? Och när blev en övervikt hälsosam? Såvida inte sjukdom eller medicinering finns med i bilden och påverkar läget så beror en övervikt enbart på en obalans i kroppen, där vi tillför den mer energi än vi gör av med. Är energiobalans år 2014s definition av hälsosamt? 
.
Nej, i mina ögon förlorade initiativet sitt syfte. Jag tror absolut inte att fler avklädda videos på nätet ger ett mindre tryck på kvinnor att följa ett ideal. Med orden "såhär ser jag ut och det är för att jag vill se ut så" så hade jag kanske köpt det. Eller ännu hellre, "såhär ser jag ut och jag gnäller ofta om det, men jag orkar inte göra någonting åt saken". Såna träffar jag många, så det är väl den definition jag skulle kunna gå med på att kalla vanlig(ast).
.
 
.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: