lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Omväxling,..

Kategori: Träning

.
,..förnöjer, sägs det ju. Och trots att jag är en inbiten vanemänniska som föredrar rutiner före flexibilitet så får jag en del omväxling jag med.
.
Vad gäller jobb så har jag alltid haft flera olika arbetsgivare samtidigt och hoppat mellan än det ena än det andra, vilket gett omväxling konstant. Stundvis för mycket. Vad gäller gym, så har jag möjlighet att träna på flera olika. Jag håller mig oftast på samma, men jag tycker om friheten att kunna byta ibland. 
.
Kosten är jag ofta värdelös på att variera. Jag äter väldigt mycket samma saker, jag kan utan problem äta samma sak flera gånger om dagen, varje dag, i långa perioder. Men så kommer jag på något nytt, ett nytt tillbehör, en ny krydda, en ny kombination, så byter jag och äter det istället. Bara det, en ofta lång period, tills jag kommer på nåt nytt igen. Men jag trivs att ha det så. För stor variation på den fronten skulle göra mig mer stressad än tillfreds. Jag vill lägga så lite tid och energi som möjligt på att tänka ut, handla och laga mat, jag vill helst bara äta den. Och så länge jag gillar det jag äter och kroppen mår bra så ser jag ingen anledning att börja spöka runt där.
.
Men så är det själva träningen. Där har jag insett att omväxling verkligen förnöjer! Igår stod rygg på schemat och jag valde att köra ungefär som jag brukar, men på annat gym. Det var en lagom variation för mig just då. Men idag bytte vi både gym och upplägg. Axlar stod på tur, men jag hade lust att träna allt förutom axlar. Eller jo, lite axlar, men inte bara axlar. Så vi började med att busa i crossfitrummet. Sprintersprang i gummiband med medicinbollar, gick armgång och körde chins. Sedan körde vi faktiskt ett axelpass, men bestående av enbart tre övningar. Sedan en bröstpress följt av ännu mer chins. En knapp timme i gymmet och jag kände mig ordentligt mör.
.
Efter det skulle jag hållt trxpass, men med endast ett fåtal deltagare valde vi att allihop delta i passet i salen bredvid istället. Cirkelträning alá tabata! Burpees, situps, ryggresningar, sumosquats, hopprep och bålrotationer varvades med armhävningar och trxövningar. Jag gav gärnet i varenda intervall, kunde helt enkelt inte låta bli. Efter 45 minuter var jag totaldöd.
.
Då väntade direkt dagens sista pass, som förvisso var yoga, men svetten rann som aldrig förr och fortsatte göra det under kommande 45 minuter också. Väl över hade vi spenderat dryga 3 timmar på gymmet, men jag var fylld av mer energi när vi skulle åka hem än innan vi kom dit. Två sista set chins, bara för att stängerna där är smala och så mycket bättre för mina små tassar, sedan gav vi upp för idag.
.
Kläderna var genomblöta och magen ville ha maaaaaaaaaaat! 
.
"Tvåminutersbröd" gjort på hirsflingor och äggvita tillsammans med ägg och kalkon
.
 
Imorgon väntar en ledig fredag. En fantastiskt välkommen sådan :)
.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: