lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Ledig,..

Kategori: Träning

,
,..på en måndag. Vilken lyx! Eller ja, att överhuvudtaget ha en ledig dag, känns riktigt uppskattat. Dagen ska bjuda på ett bröstpass och det ser jag fram emot. För ganska länge sedan påbörjade jag upplägget med 5x5 i bänken och höjde vikterna successivt. Dock blev 60kg någon slags platå för mig. (jag nämner sällan vikter, men idag får bli ett undantag..) Jag klarade alla reps, men så fort jag skulle höja började jag tänka och fumla och fifflade för att komma runt hela upplägget, gjorde tyngre 3or och 1or och skulle teknikträna, öva stopp, sänka och köra massor med reps. Vad som helst för att jag helt enkelt var lite skraj för att misslyckas. Men så förra veckan kände jag att det var dags att komma vidare.
.
Jag började med några 1or. Bara för att känna att det var jag som bestämde över vikterna och inte tvärtom. Och när det gick fint upp till 72,5kg så var jag övertygad. 5x5 på 62,5kg var mina och så blev dem. Jag fixade till och med min sjätte repetition i sista setet, vilken är obligatorisk för att få gå vidare, men den gick inte fort. Personligen tyckte jag stången kom närmare och närmare mig, men rätt som det var så var den uppe. Jag var så jäkla nöjd.
.
Idag skulle jag vilja göra om samma sak, bara för att känna att jag har kontroll på det. Men jag ska följa planen och höja ändå. 65kg ska ligga på stången och jag gör så många jag klarar helt enkelt. Och fixar jag inte tillräckligt många, så sänker jag igen nästa vecka och mina 62,5kg kommer att ha blivit betydligt lättare.
.
Här i Linköping hålls tävlingen Starkast i stan nu på lördag. Det tävlas i styrkelyft, dvs max i bänkpress, knäböj och marklyft. Och jag vill så himla gärna vara med och tävla. Det var min plan att vara med. Men det är inte rätt tidpunkt nu. Bänken går helt okej, och jag har ju kunnat köra lite böj. Men jag har inte kört marklyft på snart två månader och jag har inte vågat prova några vikter som skulle kännas acceptabla i böjen. Det är synd, skitsynd. Men det känns inte värt det att ge allt för en sån sak och kanske ta sönder mig ännu mer. Jag ska hoppas på att bli riktigt okej i kroppen så att jag kan träna hur jag vill, så kör jag om möjligt nästa år istället. 
.
Vad ska det mer bli av dagen mån tro? Jag ska ta med karln en sväng på stan. Kanske han vill åka och bada också? :D senast var den 11e oktober, ska det verkligen bli årets sista dopp? 
.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: