lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Nästa destination,..

Kategori: Allmänt

,
,..Serbien. I hopp om ett smärtfritt liv.
.
.
Jag minns inte hur länge sedan det kan ha varit, kanske ett år sedan, som en arbetskamrat till mig berättade om hjälpen hon fått för sina ryggproblem i sitt hemland, Bosnien. Mitt intresse var stort, eftersom hennes symtom lät precis som mina och jag började kolla upp var dessa behandlingsmetoder kunde finnas. Jag hittade ungefär ingenting alls inom radien jag sökte, dvs i Sverige, Norden och länderna närmast omkring. Inte förrän jag fick hjälp av en vän fann vi någonting likvärdigt. En klinik som utför mängder av olika behandlingar, däribland magnetterapi och elektroterapi. Jag förstod att det skulle bli problem för mig att åka ensam, då språkbariärren skulle ställa till svårigheter att göra mig förstådd på det precisa sätt som vore nödvändigt i ett sånt läge. Men efter att min vän erbjudit sig att följa med mig så kändes det som att resan kunde bli verklighet och vi (läs hon) började undersöka hurvida det vore möjligt för oss att få komma till kliniken. 
.
Utan större svårigheter fick vi veta att vi var välkomna och planerade en resa till Belgrad. Vi köpte flygbiljetter och datumet var satt 2 juni-2013. Dock blev jag bättre under våren och i slutet av maj kände jag mig inte i samma behov av hjälpen som innan. Vår plan var att stanna i två veckor och två veckor var den enda ledighet jag skulle ha den sommaren och jag började tveka och känna mig ovillig inför att åka. Efter velande fram och tillbaka bestämde vi oss i ett ganska sent skede att stanna hemma och flygbiljetterna brann inne.
.
Så gick månaderna och läget förändrades. Jag blev återigen sämre och nu så även hon. Så med en gemensamt känsla av behov av hjälp har vi bokat en ny resa. Vi fick klartecken från kliniken och bokade nytt flyg. Sedan har vi inte pratat om det så mycket, men dagarna har passerat och nu är datumet för avresa så nära som om en vecka. Vad dem ska göra med mig (oss) vet jag inte, men jag är både förväntansfull och nyfiken. Jag har fått klartecken att efter önskemål få göra en magnetröntgen, något jag försökt få igenom här hemma utan att lyckats, så det känns jättebra. Sedan ska vi behandlingar av olika slag, men jag väntar med att berätta vad och hur dem är verksamma, eftersom jag ännu har för stor okunskap. 
.
Inför resan till barcelona blev jag tvungen att förnya mitt pass, då det gamla gått ut. Och när jag hämtade det och höll det i min hand så undrade jag nyfiket vilka länder och platser jag skulle få uppleva med detta nya nästan alldeles tomma lilla häfte. Min enda rädsla var att jag inte få se nästan någonting alls. Att jag skulle blivit en sån som är nöjd med att sitta hemma. Men det verkar inte som att jag behöver oroa mig. Exakt 8 veckor tog det, från att vi landade på lilla Skavsta, till det att jag flyger därifrån igen..
.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: