lisahlisah.blogg.se

Allting om ingenting, i huvudet på mina jag

Det var någonting,..

Kategori: Träning

,
,..som slog mig, en dag när jag var och tränade. Jag tyckte allt var tungt, allt var jobbigt, och jag längtade mest hem. Så jag undrade vad tusan jag gjorde där egentligen?
.
Jag var ju där för att jag ville. Eller? Och är man där för att man vill, så bör man njuta av det.  Ja, njuta. Av smärtan, av svetten, av att få kämpa och av att ta i och bli så trött att man vill spy. För det jag sysslar med är ju högst frvilligt. 
.
Jag skulle våga påstå, att ingen människa måste styrketräna. Tränar man rehab, då måste man. Tränar man cardio/kondition/förbränning/younameit då måste man kanske också, av någon anledning. Men ingen måste ju lyfta skrot. Självklart har vi krav på oss själva, drömmar att uppfylla, mål att uppnå. Men vi gör det för att vi vill, för att vi själva valt det, för att vi gillar det, älskar det. Eller?
.
Så jag bestämde mig, precis då, att älska varje repetion. Jag körde bröst och jag var ensam. Tyckte stången verkade vilja göra mos av mig. Men så log jag mot den, älskade den litegrann, tog tag i den och lade mig till rätta. Lyfte av den och sänkte den ner mot bröstet, ville nästan krama den. Sen pang, så pressade jag upp den. Enkelt. Busenkelt rent av. Det gick helt klart bättre med lite kärlek.
.
Och på det spåret har jag fortsatt. Jag har älskat mina pass, även de dagar jag inte visat det utåt. Jag har älskat dem på insidan. Och det har gjort mig starkare, fått mig att vilja pressa mig själv hårdare. Och med den ena följer det andra, så det har även fått mig att vilja äta, äta bra och äta rätt och tycka om att äta. För att orka prestera. För att må bättre. Och det gör jag det med. Helt klart bättre med lite kärlek.
.
Så se till, att du älskar det du gör och att du gör det du älskar.
.
.
Idag ska jag köra ben. Knäböj till och med. Och trots att jag mätt av de flesta mått är totalt värdelös i övningen så kommer jag att njuta. Jag är starkare i bänk än i böj (eller svagare i böj än i bänk om man vänder på det). Bara en sån sak säger ju det mesta. Men jag längtar redan och jag ska göra mitt allra bästa, i varenda repetition. Börjar man på botten, så kan man bara bli bättre. Och ännu bättre, med lite kärlek.
.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: